Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Problémy s výtvarným vyjádřením

Na základní škole jsme měli povinnou výtvarnou výchovu, která na mě bezpochyby zanechala stopy v podobě neschopnosti něco namalovat či nakreslit. Stalo se to asi tak, že jsme někdy v páté třídě měli namalovat domek babičky ze stejnojmenné knížky Boženy Němcové, který jsme předtím navštívili.

Protože jsem na výletě nelenila a vylezla k úlům, které tenkrát byly ve stráni nad chaloupkou, utkvěl mi ten vrchní pohled natolik, že jsem to potom tak namalovala na papír a sklidila za to pokárání od soudružky učitelky a posměch spolužáků. Kdo by se nesmál větě: „Ona snad nad tím domem letěla?“

A tak jsem vzala pravítko a narýsovala obludné průčelí čehosi, co mohlo být klidně domkem i nádražím a byl pokoj.

A pak jsme měli nakreslit průvod – patrně prvomájový – a ten jsem nezvládla vůbec, protože jsem neuměla nakreslit postavu. No tedy jakási bytost by mi z toho vylezla, ale člověku by se to moc nepodobalo, to jsem věděla dopředu. Tak jsem nakreslila ulici bez postav, jen s prapory a i když vlály ostošest, pochvalu jsem nesklidila, protože co to je průvod bez lidí.? Provokace. A tak jsem ty svoje medúzy přikreslila na tu opraporkovanou ulici, takže tam nevlály jen ty vlajky ale taky ty bytosti a to byla taky provokace. Postavu jsme se přeci učili už dávno.

Pravda to byla. Učili, ale nenaučili. Tedy já jsme se ji nenaučili. Fakt je, že v hlavě jsem měla figuru jak od Švabinského, ale do ruky se to prostě nedostalo a na papír už vůbec ne.

Na podzim ostuda vyvrcholila, protože se malovaly listy, které byly skutečně pestrobarevné, jenže já si vybrala list hnědohnědý, kde jedinou barvou, kterou jsem na něm viděla, byla taková ta hnědá, co se jí slušně říká hořčicová. A tak jsem to taky pojala. Nikdo mi neuvěří, co dalo za práci ten odstín namíchat a pak vyhnědit obrys, který byl velmi realistický díky tomu, že jsem přírodninu připlácla na čtvrtku a obtáhla tužkou.

A zas to bylo špatně! Ten list přeci nebyl hnědý (a už vůbec ne takhle hnědý). Byl na okraji zelenkavý a uprostřed našedlý a ty bílé flíčky přeci musím vidět!!!

Neviděla.

Soudružka učitelka si zoufala a vyřkla nade mnou ortel: Má pvoblémy s výtvavným vyjádvením.

Přesně takhle to řekla a já jsem si pomyslela, že nikdo nejsme dokonalý – já zas umím vyslovit r i ř.

A pak už mi dali pokoj a trestali mě tím, že moje výtvarná díla nikdy nevisela na nástěnce, natož aby se účastnila soutěží. Přežila jsem to, akorát mě mrzí, že si neumím namalovat novoročenky, a tak si na to musím zjednat námezdné síly. Kdo ale zas o sobě může říct, že pro něj dělá umělec? A tak asi kdysi vznikli mecenáši.

 

 

 

Autor: Věra Sýkorová | sobota 23.8.2014 20:31 | karma článku: 9,18 | přečteno: 272x
  • Další články autora

Věra Sýkorová

Lednová idyla

Je leden, venku je zima, což se někomu líbí a to dokonce do té míry, že jezdí do hor, kde je ještě větší zima a taky sníh

1.1.2016 v 10:06 | Karma: 5,08 | Přečteno: 103x | Diskuse| Ostatní

Věra Sýkorová

Panoval tam chlad a ticho bez přívlastků

Před dvaceti lety jsem byla nucena podstoupit operaci. Takovou, o kterých se říká „to vám odoperuje vrátnej“.

13.11.2015 v 18:39 | Karma: 24,13 | Přečteno: 1019x | Diskuse| Ostatní

Věra Sýkorová

Na cyklostezce

Naše polabské městečko před pár lety se připojilo k těm mnohým, která se mohou pochlubit vnitroměstskou cyklostezkou, přesněji řečeno několika cyklostezkami. Ty se vyznačují jedinečnou vlastností a to, že vedou odnikud nikam.

28.9.2015 v 20:00 | Karma: 11,54 | Přečteno: 673x | Diskuse| Ostatní

Věra Sýkorová

Manifesty

Kdysi se mi dostal do ruky "Manifest muže". Nevím, kdo je jeho autorem a jestli porušuji nějaká autorská práva tím, že ho tady uvádím. "Manifest ženy" pod ním je ale moje dílo a vyjadřujte se k němu podle libosti. Prosím ty, kteří berou všechno doslova, aby to pro jednou zkusili jinak.

31.8.2014 v 7:54 | Karma: 8,26 | Přečteno: 320x | Diskuse| Ostatní

Věra Sýkorová

Úvaha o úvahách

Za dob mé povinné školní docházky bylo mnohé jinak: Ti, kdo vynechávali v diktátech písmena a dopouštěli se jiných hrubých chyb, byli líní nebo blbí (případně obojí). Učitel měl vždycky pravdu, zejména tehdy, když ji neměl.

29.8.2014 v 14:26 | Karma: 7,44 | Přečteno: 203x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste

27. dubna 2024

Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 13
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 487x
Jsem manželka, matka, tchýně, učitelka - to vše v jednom. Ostatní vám snad napoví mé texty.